onsdag 24 september 2014

Kardemummakaka och höst!

Nu är det höst hos mig Vinden viner runt öronen, det är kyligt - dags att stänga blixtlåset på jackan... ända upp i halsen.Brrr....

 Dagen idag ska jag i alla fall baka en kaka!
Upptäckte i morse att jag hade slut på ägg så det blir en kaka utan ägg idag.
Går bra det med - att baka en kaka utan ägg alltså... 

Kardemummakaka, inte att förakta.

Kardemummakaka utan ägg

6 dl vetemjöl,
2 tsk bakpulver,
2 dl socker,
2 tsk stött ((malen) kardemumma,
1 hg margarin,
2½ dl mjölk,
pärlsocker.

Blanda samman mjöl, bakpulver, socker och kardemumma och finfördela smöret häri. Rör sist med mjölken och rör degen smidig. Häll smeten i en väl smord och bröad form. Strö över pärlsocker och grädde i 200 – 225° i ca 45 min eller tills den känns färdig.

6 kommentarer:

  1. Mums! ;-)
    Kram och tack för kaffet!

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är på att baka! Det har jag aldrig gjort speciellt mycket. Varm kram! <3

    SvaraRadera
  3. Älskar att komma in i kök där det bakas, doften som tar sig in genom näsborren är bara så åhhhhh... Kram (((♥)))

    SvaraRadera
  4. Förr sa man "Det doftar gott om mors bak" hihi. Du verkar vara en fena på att baka, det är nyttigt för både kropp och själ.
    Kramkram ♥

    SvaraRadera
  5. Hoppas att du har fint höstväder omkring dig! Kramar! ♥♥♥

    SvaraRadera