söndag 10 april 2016

En berättelse.

"En gammal judisk berättelse handlar om konsten att känna igen ljuset.

En rabbin, ett slags lärare och präst, frågade en dag sina lärjungar hur de visste när natten var över och en ny dag börjar gry.

- Kan det vara, frågade en av dem, när jag ser ett djur på avstånd och kan se om det är en hund eller ett får?
- Nej, svarar rabbinen.

- Kan det vara, frågade en annan, när jag på avstånd ser ett träd och kan säga om det är ett fikonträd eller ett olivträd?
- Nej, svarar rabbinen igen.

- Jamen vad är det då, frågade de lite uppgivet.
- Det är svarar han, när du ser en mans eller en kvinnas blick och du ser att han eller hon är din bror eller syster. För om ni inte kan göra det, oberoende av vilken tid det är på dygnet, så är det fortfarande natt."

...

Så sant! Precis så tänker jag.

På många ställen, och i mångas tankar är det fortfarande natt...

5 kommentarer:

  1. Precis så tänker jag också! Jag blev så ilsk för ett tag sedan när kyrkoherden här i församlingen hade skrivit något i församlingsbladet där han svart på vitt visade att han bara tycker att andra kristna "är våra systrar och bröder". Den synen kan jag aldrig acceptera, vare sig inom kyrkan eller i övrigt. ALLA människor är våra bröder och systrar!

    Stor kram ❤

    SvaraRadera
  2. Fint skrivet. Håller med Piedra där.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Finurligt skrivet.
    Önskar dig en härlig dag och förhoppningsvis skiner solen hos dig oxå.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vi ska ALLA hjälpa varann. Fin berättelse!
    Varm kram ♥

    SvaraRadera