tisdag 7 juni 2016

Lyx och blåst.

Jisses så det blåser ute idag! Solen skiner från en nästintill klarblå himmel....men, vad gör det när man knappt kan vara ute.
Har hunnit tvätta och hänga ut tvätt också så här på morgonkanten... Men tror du inte på f...n att torkvindan vek sig av blåsten, skit och dynga.
Det var bara att ta in tvätten och torka den i torktumlaren (i tvättstugan) i stället.

Det funkar det med :)


Tänk vilken lyx att på ett bibliotek kunna låna hem massor med böcker. Läsa och läsa... och läsa. Nästan som att resa bort en stund.

När jag i tidig ålder lärde mig läsa så läste jag massor. Massor. Massor. Tonvis med böcker har jag släpat hem. Pappa var arg för att jag alltid satt med snoken i en bok och ständigt var i en annan värld. Överallt kan man läsa, i en trädkrona... på gräsmattan... i sängen... i badkaret... vid matbordet.
Böckerna blev en flykt undan skolmobbningen.

Jag önskar dock att jag kunde vara en bokmal igen. Saknar att kunna fly in i böckernas värld och stänga ute det jobbiga för en stund. Men så är det inte längre. Ibland brukar jag testa på att läsa en bok, bara för att se om (ta i trä) det skulle fungera att läsa böcker igen. Men nej och åter nej det fungerar inte . Hur mycket jag än försöker. Det har inte fungerat på många herrans år att plöja igenom en bok för mig. Blir extremt  uttröttbar och liksom fysiskt utslagen
Det går nog inte i ord beskriva hur omfattande det är.
Samma sak är det med en ljudbok Det tar på krafterna och jag slappnar då rakt inte av då jag måste koncentrera mig - vara på helspänn för att uppfatta vad rösten som läser texten i boken säger.

Avslutar detta inlägg med ett recept.

Igår till efterrätt gjorde jag nämligen en rabarberpaj......Så otroligt god den var, det går inte att förklara utan ni måste prova göra den eller komma och hälsa på ;)

Recept:

2 dl havregryn
2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 gr smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 del ljus sirap
rabarber i mindre bitar


Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Smält smöret i en gryta tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner det i bunken. Lägg rabarber i en smord form och bred på röran. Grädda ca 40 minuter i 150 grader. Servera med vaniljglass...

                                                                 


Varsegod och njuuuuuut!

9 kommentarer:

  1. Jag har tagit tag i mig själv och börjat läsa igen. Men det är en aning svårt med koncentrationen här med.... Men det ger sig nog.

    Hoppsan med tvätten. Men ni har sol I alla fall. Här har vi blåst med regn. En perfekt dag för läsning. Synd att jag inte plockade med mig rabarber från kolonin i helgen. För sitt recept låter fantastiskt gott. Får gå in och kolla igen när jag har varit på kolonin :)
    Stor värmande kram.

    SvaraRadera
  2. Rabarberpaj, så himla gott.

    Jag kan inte läsa heller nuförtiden, det är så himla tråkigt.
    Saknar det och provar emellanåt men det är bara att lägga från mig boken.

    Kram och ha en fin em och kväll.
    Ps. Här stormar det som bara den.
    Skitjobbigt när jag cyklade hem..

    SvaraRadera
  3. Men nej vad trist att inte kunna läsa!! Förmodar att det inte funkar bättre att lyssna på ljudbok?!?
    Kram

    SvaraRadera

  4. Tur inte kläderna blåste i väg. Läser om stormen, fallna träd....
    Blev sugen på rabarberpaj, har inte ätit det på många år. (Kanske bäst så) 😄😁😋

    Kram ❤

    SvaraRadera

  5. Tur inte kläderna blåste i väg. Läser om stormen, fallna träd....
    Blev sugen på rabarberpaj, har inte ätit det på många år. (Kanske bäst så) 😄😁😋

    Kram ❤

    SvaraRadera
  6. Ja det blåser som själva klåen ute i dag. Hur oskönt som helst, och inte kan man vara ute.
    Men men....en sak är säker....Det blir bättre så med den vetenskapen så....

    Läsa böcker är rogivande. Tyvärr är jag rätt dålig på att läsa, men då sommaren kommer är det skönt med en bok i näven då man ligger och myser i solstolen eller på filten.

    Ha det gott och kram.

    SvaraRadera
  7. Komma och hälsa på låter bra. Vi är på väg norröver, åker i morgonbitti, men kanske inte så långt upp som du bor.
    Skulle gärna vilja pröva pajen.
    Hört på nyheterna om stark blåst norröver. Hoppas att det snart dämpas.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Jag har läst massor i min ungdom/barndom. Men numera tar det emot lite. Är nog koncentrationen, jag ledsnar fort.
    Önskar dig en fin lördag. Kram ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  9. Vi åt rabarberpaj i förra veckan - så gott! Hade inte ätit det på många år.
    Jag läste också jämt när jag var barn, men jag hade turen att ha föräldrar som tyckte att det var bra att jag läste. Förutom att mamma ibland hade synpunkter på vad jag läste. Det skulle tvunget vara tillräckligt litterärt, tyckte hon, snobb som hon är.
    Talböcker klarar inte jag heller. Tappar bort mig efter bara några få ord. Ibland klarar jag någon udda bok, men för det mesta inte.
    Kram <3

    SvaraRadera